En

معرفی شبکه

مقدمه

شبکه‌سازی (Networking) به معنی تبادل اطلاعات و ایده‌ها بین افراد دارای حرفه مشترک یا علاقه خاص است که معمولا در یک محیط اجتماعی رسمی یا غیررسمی با یکدیگر ارتباط دارند. شبکه‌سازی اغلب با یک نقطه مشترک آغاز می‌شود و با هدف تداوم روابط سازنده و ایجاد راه های ارتباطی در جهت توسعه و رشد ادامه می‌یابد. شبکه سازی در ابتدا تنها برای یافتن فرصت های شغلی توسط جویندگان کار استفاده می‌شد اما رفته رفته به یک استراتژی فراگیر در زمینه‌های مختلف تبدیل شد. امروزه از شبکه‌سازی به عنوان یکی از ارکان مهم برای رشد و پیشرفت کسب و کارها یاد می‌شود و بسیاری از مدیران موفق دنیای اقتصاد از آن استفاده می کنند. شبکه‌سازی در حکمرانی کسب و کار در واقع، ایجاد و تقویت روابط بلندمدت و دو طرفه با دستگاههای اجرایی، گروه‌ها، انجمن‌ها، شرکای کاری، افراد و… مرتبط با محیط کسب وکار کشور در سطح ملی است و اگر هدفمند و پایدار باشد موجب توسعه و رشد جنبه‌های مختلف کسب وکارها می‌شود. شبکه‌سازی یکی از وظایف مصرح در اساسنامه مؤسسه و همچنین بیانیه مأموریت معاونت بهبود فضای کسب وکار است.


اهداف طرح

معاونت بهبود فضای کسب و کار در جایگاه یک نهاد توانمند باید بتواند ساختاری از افراد را در درون و بیرون سازمان ایجاد کند تا با بهره‌مندی از قدرت این شبکه به اهداف موردنظر خود در بهبود فضای کسب و کار و راهبری مناسبات مربوط به افراد ذینفع در محیط کسب و کار دست یابد. همچنین با شبکه‌سازی به عنوان یک ابزار مفید و کارآمد موجبات تبادل اطلاعات میان افراد سازمان‌های مختلف و رهبران و بزرگان در حوزه کسب وکار فراهم خواهد شد. این شبکه می‌تواند زمینه را برای آزمایش ایده‌ها، شکل‌دهی روابط بلندمدت و پیکربندی سازمانی فراهم کند و از این طریق استراتژی‌های سازمانی را ریل‌گذاری و تحقق بخشد. شبکه‌سازی سازمانی می‌تواند انرژی لازم برای رسیدن به اهداف را کم و سرعت را افزایش دهد.



انواع شبکه‌های کسب و کاری مورد نیاز معاونت


الف- شبکه درون‌حاکمیت (G2G)

اعضای شبکه:


مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی
دانشگاه­‌ها، مراکز علمی و پژوهشی ملی و بین­‌المللی
مرکز آمار ایران و سایر تولیدکنندگان آمارهای رسمی
مرکز ملی مطالعات و پایش محیط کسب و کار
سازمان برنامه و بودجه
دستگاه­های اجرایی مرتبط با محیط کسب وکار
اتاق‌­های سه­‌گانه
رسانه ملی و نهادها و سازمان‌های فرهنگی عمومی
شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری


وظایف معاونت قابل طرح و اجرا با همکاری این شبکه:


 ارتباط پویا و خلاق با دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی و مجامع علمی- تحقیقاتی ملی و بین‌المللی
 ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی مناسب در حوزه فعالیت فعالان تولیدی و خدماتی برحسب تحولات و موضوعات محوری این حوزه از طریق تعامل با مرکز آمار ایران و سایر ارگان‌های ذی‌ربط؛
 همکاری در راه‌اندازی شناسه یکتای کسب‌وکار؛
 تحلیل برنامه‌ها و اقدامات اقتصادی دولت از طریق جریان‌­سازی رسانه‌ای، مجامع تخصصی و خبرگان و نهادهای غیردولتی جهت ارائه بازخورد به تصمیم‌گیرندگان و قانون‌گذاران کشور؛
 نظارت و پایش مستمر تغییر و تحولات عرصه اقتصادی داخلی، منطقه و بین‌المللی با هدف ممانعت از تحمیل شوک‌های اقتصادی به عرصه‌های کسب‌وکار در کشور؛
 پیگیری چگونگی اجرای قانون بهبود محیط کسب‌وکار توسط مراجع ذی‌ربط و آسیب‌شناسی اجرای آن.
 نیازسنجی، طراحی، برنامه‌ریزی و همکاری در برگزاری آموزش‌های راهبردی و سمینارهای تخصصی برای ذی‌نفعان حوزه کسب‌وکار
 ارائه مشاوره و رهنمودهای لازم در راستای تحقق نظام مشاوره مدیریت به تصمیم‌گیرندگان، نهادهای رسمی متولی و فعالان اقتصادی با هدف اجماع نظرات و اقدامات و پرهیز از بروز بحران‌های آسیب‌زا به فضای کسب‌وکار کشور؛
 آموزش و توانمندسازی ذی‌نفعان مختلف کسب‌وکار کشور؛
 همکاری با سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در جهت توسعه و تقویت آموزش‌ها و پژوهش‌های مرتبط با کسب‌وکارهای محلی، ملی و بین‌المللی.
 مطالعات تطبیقی در خصوص تجارب علمی کشورهای مختلف در زمینه­‌های توسعه و بهبود محیط کسب‌وکار؛
 پیگیری و ارائه گزارش به نهادها و مقامات عالی کشور در خصوص روند اجرای قوانین، مصوبات و تصمیمات مرتبط با حوزه کسب‌وکار در کشور با هدف تسهیل و تسریع فرایندهای توسعه کسب‌وکار؛
 جمع‌آوری و مستندسازی مباحث و مقولات مطروحه در شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی با هدف کشف تعارضات و مغایرت‌های قانونی یا موانع بازدارنده جهت اصلاح و تسهیل امور؛
 ارائه راهکارهای تسریع‌کننده و جهش دهنده به روندها و جریان توسعه و تثبیت فضای کسب‌وکار داخلی.
 شناسایی ظرفیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه کشور در راستای توسعه فضای کسب‌وکارها.


ب- شبکه بین حاکمیت و کسب وکارها (G2B)

اعضای شبکه:


مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­‌ریزی(معاونت بهبود فضای کسب وکار)
محققان و پژوهشگران در حوزه‌­های مرتبط با  محیط کسب و کار کشور
مراکز رشد، شتاب­‌دهنده‌ها و تأمین­‌کنندگان مالی غیردولتی
توانمندسازها و تسهیل‌گران حوزه کسب و کار
مشاوران و مربیان حوزه کسب و کار
فعالان اقتصادی در حوزه کسب و کار


وظایف معاونت قابل طرح و اجرا با همکاری این شبکه:

اقدام و تلاش جهت شبکه‌­‎‌سازی و ایجاد پیوندهای ساختاری در عرصه­‌های تولیدات داخلی و زنجیره­‌های تأمین، بسته­‌بندی، حمل‌ونقل‌های زمینی، دریایی و هوایی، خدمات، منابع و .... با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی؛
تعامل با نهادهای جامعه مدنی و سازمان‌های مستقل غیردولتی از جمله شورای گفت‌وگو، اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های گفتمانی در توسعه و بهبود محیط کسب‌وکار؛
شناسایی و معرفی تجارب برتر در حوزه کسب‌ و کارها؛
طراحی نظام جامع رصد فضای کسب و کار کشور؛
ایجاد نظام کارآمد اطلاعاتی و کمک به افزایش ذخایر اطلاعات علمی مورد نیاز در حوزه کسب‌وکار کشور؛
رصد و پایش و آسیب‌شناسی رخدادها و رویدادهای حوزه کسب‌وکار و اولویت‌بندی عوامل مؤثر و آثار حاصله از آن‌ها؛
انعکاس نظرات و دیدگاه‌ها، مسائل و مشکلات فعالان عرصه اقتصادی کشور به مراجع و مقامات عالی کشور، نهادهای قانون­گذار و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با هدف ایجاد بسترهای تصمیم‌سازی بهینه و کارآمد؛
نیازسنجی، طراحی، برنامه‌ریزی و همکاری در برگزاری آموزش‌های راهبردی و سمینارهای تخصصی برای ذی‌نفعان حوزه کسب‌وکار؛
ارائه مشاوره و رهنمودهای لازم در راستای تحقق نظام مشاوره مدیریت به تصمیم‌گیرندگان، نهادهای رسمی متولی و فعالان اقتصادی با هدف اجماع نظرات و اقدامات و پرهیز از بروز بحران‌های آسیب‌زا به فضای کسب‌وکار کشور؛
اقدام جهت حمایت گسترده و فراگیر به فعالان و دست‌اندرکاران فعالیت‌های اقتصادی با رویکرد اتکا به قابلیت‌های داخلی و دسترسی به بازارهای ملی و بین‌المللی؛
مستندسازی گفتگوها، تعهدات و تصمیمات مشترک فی‌مابین نهادهای رسمی متولی قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و ذی‌نفعان این حوزه؛
اطلاع‌رسانی از تغییر و تحولات دوره‌ای در فضاهای کسب‌وکار با هدف تسهیل فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی و تشویق سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی.

شبکه‌های اجتماعی

Powered by Tetis PORTAL