معرفی دبیرخانه جذب، ارتقاء و ترفیع هیأت علمی
دبیرخانه جذب، ارتقا و ترفیع هیئت علمی، بهعنوان یکی از زیرمجموعههای معاونت آموزشی و دانشجویی مؤسسه، با هدف سیاستگذاری، برنامهریزی و ارزیابی اعضای هیئت علمی شکل گرفته است. این دبیرخانه در راستای اهداف، وظایف و راهبردهای مؤسسه، زمینهساز جذب نخبگان، ارتقای علمی و توسعه توانمندیهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی است.
مأموریت دبیرخانه جذب، ارتقا و ترفیع هیئت علمی:
🔹 پیشنهاد خطمشیهای راهبردی در حوزه جذب، نگهداشت و ارتقا اعضای هیئت علمی.
🔹 برنامهریزی و سیاستگذاری در راستای توسعه علمی و بهبود شاخصهای آموزشی و پژوهشی.
🔹 نظارت و پایش فرآیندهای جذب و نگهداشت هیئت علمی بهمنظور تضمین کیفیت و افزایش بهرهوری علمی.
🔹 سنجش و ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی برای ارتقای استانداردهای آموزشی و پژوهشی.
🔹 اطلاعرسانی و زمینهسازی برای همکاریهای علمی و آموزشی، بهویژه در استفاده از فرصتهای مطالعاتی.
ساختار دبیرخانه:
🔹 گروه جذب و تأمین هیئت علمی – مسئولیت شناسایی، بررسی صلاحیت علمی، و جذب نیروهای نخبه دانشگاهی را برعهده دارد تا اعضای هیئت علمی مؤسسه از برترین متخصصان و پژوهشگران تشکیل شوند.
🔹 گروه ترفیع و ارتقا هیئت علمی – این گروه با ارزیابی عملکرد علمی، پژوهشی و آموزشی اعضای هیئت علمی، شرایط لازم برای ارتقای رتبه علمی و ترفیع جایگاه دانشگاهی را فراهم میکند.
دبیرخانه جذب، ارتقا و ترفیع هیئت علمی، با رویکردی علمی و ارزیابی دقیق، تلاش میکند تا کیفیت و توانمندیهای علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی را بهصورت مستمر ارتقا دهد و زمینهساز پیشرفت نظام آموزشی مؤسسه باشد.
اهداف
دبیرخانه جذب، ارتقاء و ترفیع هیأت علمی با هدف پیشنهاد خط مشی، برنامه ریزی، نظارت و پایش، جذب و نگهداری، سنجش و ارزشیابی، اطلاع رسانی و ارتقای توانمندی های اعضای هیأت علمی و زمینه سازی برای همکاری های آموزشی و استفاده اعضا از فرصت های مطالعاتی در راستای اهداف، وظایف و راهبردهای موسسه تشکیل شده است و اهم وظایف آن عبارت اند از:
- تدوین پیشنهاد سیاست ها و برنامه ها در حوزه اعضای هیات علمی و اساتید مدعو با هماهنگی مدیران گروه های آموزشی و معاون آموزشی و دانشجویی در راستای اهداف موسسه؛
- برنامهریزی جهت اجرای صحیح فرآیند جذب و نگهداری هیات علمی؛
- کنترل و نظارت بر اجرای فرآیند ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی موسسه؛
- اطلاع رسانی قوانین و دستورالعملهای آموزشی و پژوهشی به اعضاء هیات علمی؛
- پیگیری و نظارت بر انجام کلیه امور کارگزینی مربوط به اعضای هیأت علمی و پاسخگویی به آنها از قبیل: صدور احکام افزایش حقوق و مزایا و ارتقای مرتبه و ترفیع، انتقال و مأموریت، استخدام، تغییر وضعیت استخدامی، برقراری و کاهش فوقالعاده مدیریت، برقراری کمک هزینه عائلهمندی و اولاد، طرح نیروی انسانی مشمول خدمت نظام، اخراج، انفصال، مأموریت آموزشی، فرصت مطالعاتی، انتصاب، بازخرید و ....؛
- تدوین برنامههایی جهت توسعه فردی و افزایش توانمندیهای اعضای هیات علمی از طریق نیازسنجی برنامههای آموزشی و تشویق اعضا جهت شرکت در کارگاههای آموزشی و فرصتهای مطالعاتی؛
- برنامهریزی جهت استقرار سازوکار سنجش صلاحیت علمی- تخصصی و ارتقای دانشی اعضای هیأت علمی به صورت مستمر یا ادواری؛
- ساماندهی و نظارت بر طراحی، برگزاری، ارزیابی و بازنگری دورهها و کارگاههای تخصصی دانشافزایی اساتید؛
- تشکیل و تکمیل پرونده علمی اعضای هیات علمی؛
- نظارت بر انجام امور مربوط به دبیرخانه هیات ممیزه و پیگیری و انجام کلیه مقدمات لازم جهت آماده سازی و ارسال پرونده به کمیسیون تخصصی و دبیرخانه هیات ممیزه؛
- هدایت و نظارت بر انجام کلیه امور مرتبط با کمیسیون فرهنگی، کمیته انتظامی و کمیتههای ارتقاء و ترفیع اساتید؛
- نظارت و کنترل کارشناسی قراردادهای حقالتدریس اعضاء هیات علمی موسسه؛
- برنامهریزی و پیگیری و نظارت بر انجام کلیه امور اجرایی مربوط به حقوق و دستمزد اعضای هیات علمی و اساتید مدعو؛
- برگزاری و نظارت بر تشکیل جلسات کمیته ترفیع و کمیته منتخب (بررسی امور مربوط به ترفیعات سالیانه، تبدیل وضعیت استخدامی، ارتقای علمی)؛
- نظارت و تایید امتیازات آموزشی عضو هیات علمی جهت ترفیع و ارتقاء اعضای هیات علمی بر اساس مقررات و آئیننامههای موضوعه؛
- برنامهریزی و نظارت بر فرآیند انتخاب استاد نمونه؛
- اعلام نظر در خصوص بررسی همکاری آموزشی اعضای هیات علمی با سایر دانشگاهها و ماموریت روزانه آنان؛
- بررسی، بازنگری و بروز رسانی آئیننامهها و دستورالعملهای مرتبط با امور مختلف اعضاء هیات علمی و ارائه پیشنهادهای لازم؛
- راه اندازی سیستمهای مکانیزه در امور مختلف اعضاء هیات علمی(ترفیع، ارتقاء، ارزشیابی، حقالتدریس و... )؛
- بررسی و نظارت برگزارشهای تدریس (فرم الف برای اعضای هیات علمی+ فرم ب برای مدرسین مدعو) و فهرستهای پرداخت جهت ارسال به امور مالی؛
- بررسی کارشناسانه و تعیین نرخ حقالتدریس استادان؛
- نظارت برحضور اعضای هیات علمی در دورهها و کارگاههای آموزشی؛
- تهیه و تنظیم گزارشهای وضعیت عملکردی آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی از طریق تعامل مستقیم با مدیران گروههای آموزشی و ارائه آن به معاون آموزشی و دانشجویی به صورت موردی یا ادواری؛
- تهیه گزارشهای عملکرد برنامهای ماهانه و ارسال آن به واحد ذیربط؛
- تهیه و ارائه گزارشهای مورد نیاز موسسه به صورت ادواری و موردی؛
- تلاش و اقدام در جهت تقویت مشارکت و همکاری اعضای هیأت علمی در فعالیتهای پژوهشی موسسه؛
- انجام سایر امور محوله مرتبط با وظایف.