چاپ        ارسال به دوست

شناسایی عوامل موثر بر تمکین مودیان مالیاتی

 

نشست "طراحی مدل تمکین مالیاتی مالیات‌دهندگان"  با ارائه یلدا امیری خالدی، دانش آموخته ی دکترای موسسه با حضور مجازی اساتید،پژوهشگران و کارشناسان اقتصادی به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، در این نشست یلدا امیری خالدی با بیان  اهمیت طراحی مدل تمکین مالیاتی گفت :مسئله‌ای که در این پژوهش، محقق درصدد پاسخگویی به آن است در واقع شناسایی عوامل موثر بر تمکین داوطلبانه یا عدم تمکین مودیان مالیاتی است.

وی افزود: واحد تحلیل این تحقیق فرد است از آنجا که هدف سنجش پرسشنامه ،میزان تمایل به تمکین داوطلبانه مودیان مالیاتی است و این تصمیم برای تمکین داوطلبانه توسط فرد گرفته می‌شود؛ میزان متغیرهای تمکین و سایر متغیرهای مستقل تاثیرگذار بر آنها در سطح فردی سنجیده شده است.

امیری خالدی در ادامه چهارچوب‌های نظری برای تشخیص موضوع را به دو بخش مدل‌های اقتصادی و مدل‌های فرهنگی دسته‌بندی کرد و گفت: کاربرد این نظریه در تمکین مالیاتی آن است که تنها در صورتی افراد تمکین مالیاتی دارند که هزینه‌های عدم تمکین از هزینه مالیات دهی بیشتر باشد .

وی گفت: ابهامی که پژوهش حاضر دنبال می کند این است که چه میزانی از تغییرات تمکین توسط عوامل اقتصادی و عوامل اجتماعی و فرهنگی یا روانشناختی توضیح داده می‌شود و از آنجا که هیچ یک از این رویکردها به تنهایی نمی‌توانند به طور قابل قبولی رفتار تمکین مودیان را پیش بینی کنند چگونگی تاثیرگذاری مالیاتی همچنین به منزله یکی از جنبه‌های مجهول باقی مانده است.

وی موثرترین عوامل موثر بر تعهد تمکین را  "توجه به اخلاق ، ترس و نوع دوستی ، نگرش  به کیفیت خدمات سازمان مالیاتی ومیزان اعتلای عدالت در جامعه به واسطه مالیات و پیچیدگی برشمرد .

یلدا امیری خالدی در ادامه موثرترین عوامل بر تسلیم تمکین  را نگرش به کیفیت خدمات سازمان مالیاتی و اعتلای عدالت در جامعه ، مشروعیت ،پیچیدگی دانش مالیاتی و عزم جمعی برای پرداخت مالیات ذکر کرد .

وی افزود:  متغیرهای اعتماد به مسئولان مالیاتی ، کیفیت خدمات ، عمل به تعهدات  وتعیین میزان مالیات  با توجه به میزان درآمد چهار متغیری هستند که نماینده" نگرش به کیفیت خدمات سازمان مالیاتی" می باشند  و با بالاترین درصد وزنی بیشترین میزان واریانس متغیرهای وابسته را ارائه می کند.

یلدا امیری خاطرنشان کرد: آنچه  از نتایج پژوهش بر می‌آید این است که عامل توجه به اخلاق بیشترین تاثیر بر تعهد  مالیاتی را دارد.

 وی در پایان این نشست تخصصی ضمن ارائه توصیه های سیاستی در جهت  بالابردن  نگرش به کیفیت خدمات مالیاتی  افزود: بایستی متغیر های اعتماد به مسئولان مالیاتی ، کیفیت خدمات و عمل اداره مالیات به تعهدات خود نسبت به مودیان را  ارتقا بخشید و تدابیری برای تعیین میزان مالیات با توجه به میزان مجموع درآمد افراد اندیشید.

وی افزود:  برای غلبه بر محدودیت‌های توان آماری می توان با استفاده از جمع آوری اطلاعات بیشتر از تمکین مالیاتی مودیان نسبت به تکمیل پرسشنامه‌ها و در اختیار قرار دادن داده‌های تمکین واقعی مودیان به پژوهشگران گام های موثری را برداشت.


٠٩:٢٠ - 1402/08/23    /    شماره : ٩٠٧٠    /    تعداد نمایش : ٤٠١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: