چاپ        ارسال به دوست

در نشست تخصصی بررسی وضعیت کسب و کارهای آنلاین در سال 1399 مطرح شد: اقتصاد دیجیتال ضرورت جامعه امروز ایران

 

موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ­ریزی در تداوم برگزاری نشست­ های تخصصی خود، نشستی را با عنوان "بررسی وضعیت کسب و کارهای آنلاین در سال 1399" برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه، در این نشست که با حضور فرزین فردیس نایب رییس اول کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران و آیت حسینی، مدیر عامل گروه نشانه برگزار شد؛ از آثار و تبعات کرونا بروضعیت کسب و کارهای آنلاین در سال 1399 سخن به میان آمد.

دکتر علی متوسلی مدیر کل دفتر خدمات پژوهشی موسسه به عنوان دبیر این نشست، سال 1399 را برای اقتصاد دنیا و ایران سالی پر فراز و نشیب و توام با مشکلات فراوان توصیف کرد و افزود: نبود آمارهای اقتصادی به روز و کارآمد به دلایل مختلف، مانع ارائه تحلیل ها و ارائه پیشنهادات کابردی و مفید توسط اقتصاددانان شده است.

وی تحریم ها را سمی مهلک برای اقتصاد کشور دانست که تبعات و آثار انتشار ویروس کرونا بر آن تأثیری دوچندان داشته است و هم اکنون بسیاری از بخش ها مانند گردشگری در رکود مطلق به سر می برند و البته بخش هایی نیز به واسطه این بیماری رشد و توسعه یافته اند که از آن جمله می توان به بخش درمان، آموزش و مشاغل نوظهور بر بسترهای مجازی اشاره کرد.

در ادامه فردیس از نقش تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مولفه های اصلی اقتصاد دیجیتال در توسعه اقتصادی کشورها و تاثیرگذاری آن در اقتصاد جهان گفت و افزود: در سال2019 ، ارزش بازار تجارت الکترونیکی در جهان با   رشد  20/7 درصدی نسبت به سال 2018 ، به 3/535 تریلیون دلار رسید که بر اساس آمارها ایالات متحده بزرگترین بازار تجارت الکترونیکی را در جهان داشت و چین بزرگترین بازار تجارت الکترونیکی B2C جهان را با درآمدی به میزان  1520 میلیارد دلار به خود اختصاص داد.

در این میان بازار تجارت الکترونیکی چین به خصوص در حوزه خرده فروشی رشد 27 درصدی را تجربه کرده و هم از طریق افزایش قدرت خرید جمعیت محلی و نیز افزایش حجم تجارت الکترونیکی فرامرزی، خود را تقویت کرده است.

وی سهم ایران از خلق ارزش 100 تریلیون دلاری تحول دیجیتال تا سال 2025 بر مبنای سهم 1 درصدی از جمعیت جهان را 1 تریلیون دلار دانست که توجه ویژه سیاست مدارن و برنامه ریزان اقتصادی برای ورود به تجارت الکترونیک و دیجیتال را می طلبد.

رشد 103 درصدی معاملات تجارت الکترونیک نسبت به سال 98

فردیس در ادامه از تحولات رخ داده در سال های اخیر و پس از ورود تجارت الکترونیک به کشور گفت واضافه کرد: آمارها تا سال 98 نشان می دهد، ضریب نفوذ اینترنت در کشور به 94 درصد رسیده که نسبت به سال قبل رشد 3 درصدی داشته است.  همچنین حجم اسمی معاملات تجارت الکترونیکی با 103 درصد رشد نسبت به سال قبل به 423 هزار میلیارد تومان رسیده که رقمی در خور تأمل است.

به علاوه تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی نزدیک به 1/5 میلیارد بوده که نسبت به سال قبل 36 درصد رشد داشته و سهم شاغلان تجارت الکترونیکی از کل شاغلان کشور، 11 درصد برآورد شده که نسبت به سال قبل 83 درصد رشد داشته است.

نایب رییس اول کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران، سهم تعدادی تراکنش های خرید اینترنتی از طریق درگاه پرداخت اینترنتی از کل تراکنش های بانکی را حدود 4 درصد عنوان کرد که نشان از اعتماد کم شهروندان به این نوع از تراکنش ها  و ضرورت فرهنگ سازی برای آن به وسیله نهادهای فرهنگ ساز در کشور است.

فردیس رشد 236 درصدی در مبلغ این تراکنش ها نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 97 شده را برای صنعت تجارت الکترونیک در کشور اتفاق مبارکی دانست و اضافه کرد: رشد تقاصای خرید آن لاین به واسطه شیوع این ویروس 130 تا 700 درصد رشد داشته که آمارها از بزرگترین شوک تاریخ صنعت خرده فروشی ایران به واسطه افزایش تقاضا حکایت     می کنند.

وی در ادامه گفت: حداقل کاهش تولید ناخالص داخلی به واسطه شیوع ویروس کرونا 2 تا 6 درصد بوده که معادل 8 تا 9 میلیون دلار و کل صادرات ایران به کشور عراق در طول 1 سال است.

فردیس در پایان سخنان خود از ضرورت تحول بنیادین دیجیتال در تک تک فعالیت های زنجیره ارزش کالا گفت و افزود: به آینده کسب و کارهای دیجیتال علی رغم تمام مشکلات پیش روی کشور امیدوارم و برداشتن مانع تحریم ها و تغییر آرام سبک زندگی هم وطنانمان در ماه های اخیر خبرهای خوبی برای رونق کسب و کارهای دیجیتال در کشور است.

 ضرورت نوآوری در تمام بخش های یک کسب و کار

خانم آیت حسینی در ادامه نشست از تحولات عمیق رخ داده در عرصه اقتصادی کشور تحت تاثیر شیوع کرونا گفت و افزود: ما در 2 حوزه کسب و کار و زندگی فردی با تغییرات چشمگیری مواجه شده ایم که منجر به ایجاد تکانه های بزرگ در بخش های عرضه و تقاضا شده است که بسیاری از کسب و کارها با رکود و تعداد اندکی با رونق مواجه شدند.

 این موضوع بدان معناست که کسب و کارهایی که در سال های قبل از وقوع کرونا بخشی از فعالیت های خود را به شکل دیجیتال انجام می دادند، با آسیب های کمتری مواجه شدند و حتی رونق در کسب و کار را تجربه کردند.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا سبب شد تا 57  درصد مدیران تدارکات کسب وکارهای B2B ، نسبت به قبل از آن خرید بیشتری به صورت آنلاین انجام دهند، میزان فروش آنلاین کسب وکارهای B2B ، از 1/1 تریلیون دلار در سال 2019  به 1/3 تریلیون دلار در سال 2020 برسد و تغییر نگرش مصرف کننده نسبت به تجارت الکترونیک 5 سال جلوتر بیفتد، به طوری که میزان پیشرفت تجارت الکترونیک در سه ماهه آخر سال 2020 به اندازه 10 سال گذشته بوده است.

این موضوع مزیت هایی چون بهره برداری از کسب وکارهای آنلاین و پلتفرمی، توسعه مشاغل خانگی،افزایش در تولید اقلام بهداشتی و دارویی، توسعه شرکت های مواد غذایی بسته بندی و ارائه خدمات در محل را به همراه داشته که اکثر شغل های ایجاد شده، در عرصه کالا و  خدمات، در استانهای تهران و آذربایجان غربی و در حوزه فروشگاه های بزرگ، جابجایی و خدمات و خدمات هوشمند بوده است.

مدیر عامل گروه نشانه ضرورت نوآوری در تمام بخش های یک کسب و کار را ضروری و حیاتی توصیف کرد و اشاره داشت: در میان راهکارهای پیشنهادی برای مشارکت با استارتاپ ها بهترین راه مشارکت با آن شرکت ها برای درآمد زایی بیشتر است و راهکارهایی چون ایجاد و ساخت و خرید یا سرمایه گذاری کمتر مقرون به صرفه است.

وی در پایان تنوع بخشی در حوزه کاری و جلب حداکثر مشارکت را راهکاری سریع برای دستیابی به سود اقتصادی دانست و افزود: باید نوآوری ها با در نظر گرفتن شرایط مصرف کننده و نیازهای وی انجام شود و اقتصاد دیجیتال مسیر پیش روی کسب و کارهای در سال های آتی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


١٣:٠٥ - 1399/10/03    /    شماره : ٦٠٢٤    /    تعداد نمایش : ١٩٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: