چاپ        ارسال به دوست

اقتصاد شبکه های اجتماعی ؛ عاملی راهگشا برای سیاستگذاران و دولتمردان

موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ­ریزی در تداوم برگزاری نشست ­های تخصصی خود، نشستی را باعنوان " اقتصاد شبکه ­های اجتماعی"برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ­­ریزی، در این نشست که با حضور دکتر امیر حبیب دوست (پژوهشگر و مدرس دانشگاه گیلان) به عنوان سخنران اصلی و دکتر زهرا میلا علمی (عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران) و سید علی هاشمی (کارشناس اقتصادی) به عنوان اعضای پنل علمی برگزار شد؛ از اهمیت شبکه های اجتماعی در تصمیم­ گیری­ های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و چگونگی شکل­ گیری و حضور افراد در آن­ها سخن به میان آمد.

دکتر علی متوسلی مدیر کل دفتر خدمات پژوهشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ ریزی به عنوان دبیر این نشست، از شبکه­ های اجتماعی به عنوان بستری برای شکل­ گیری تعاملات اجتماعی میان افراد جامعه سخن به میان آورد و گفت: تحلیل و بررسی این شبکه­ ها، نحوه شکل­ گیری و ساختار حاکم بر آن­ها امری ضروری است که فراگیری بیماری کرونا، لزوم بررسی شبکه­های اجتماعی مجازی و نحوه شکل­ گیری آن­ها را ضرورتی اجتناب ناپذیرکرده که تلاش پژوهشگران برای بررسی زوایای پنهان آن را می­ طلبد.

دکتر امیر حبیب دوست در ابتدای این نشست علمی با اشاره به پژوهش انجام شده با موضوع شکل­ گیری شبکه مهاجرین در شهر رشت، از اهمیت حیاتی شبکه ­های اجتماعی در تعاملات میان افراد جامعه خصوصا در میان افراد مهاجر و ردیابی شبکه تعاملات آن­ها گفت و افزود: تحقیقات پیشین نشان می­ دهد که 60 درصد مشاغل در ایالت ماساچوست آمریکا از طریق ارتباطات اجتماعی انجام می­ شود و شبکه­ های اجتماعی نقش مهمی در شکل ­گیری جرائم در میان جوانان دارند، ولی با این وجود محققان خصوصا محققان اقتصادی از اهمیت شبکه­ های اجتماعی غافل بوده ­اند که این موضوع در کشور ما نیز به وضوح دیده می­ شود.

وی مطالعات اقتصاد شبکه را در سه حوزه ساختار شبکه، اثرات شبکه و شکل ­گیری شبکه قابل بررسی و ارزیابی دانست و اشاره داشت: ما در ساختار شبکه­ ها، با موضوعاتی چون انتقال­ پذیری با خوشه بندی، توزیع درجه، قدرت ارتباطات­ و همرنگی مواجهیم که در بررسی ارتباطات مهاجران اردبیلی به شهر رشت و ساری نیز مورد بررسی و تامل قرار گرفته است.

حبیب دوست سپس به بررسی اثرات شبکه بر رفتار افراد در دو حوزه اثرگذاري غیراستراتژیک و اثرگذاري استراتژیک (بازي در شبکه) پرداخت که در مورد اول شبکه فقط به عنوان کانال انتقال یا انتشار و در مورد دوم علاوه بر ویژگی انتقال­ دهندگی، رفتار استراتژیک میان اجزاي شبکه نیز مورد بررسی قرار می ­گیرد.

مدرس دانشگاه گیلان در ادامه از شکل ­گیری شبکه­ های اجتماعی در سه شیوه تصادفی، استراتژیک و تصادفی- استراتژیک گفت و خاطرنشان کرد: شبکه­ اي که در مجموع، بیشترین مطلوبیت یا پیامد را در کل شبکه ایجاد کند؛ کاراست و از پایداری بیشتری برخوردار است.

حبیب دوست سپس با اشاره به تحقیقی که در مورد تعاملات مهاجران اردبیلی به شهرهای رشت و مازندران انجام شده است؛ افزود: مهاجران در مواجه با مهاجران دیگر با دو انتخاب مواجهند 

1- عدم برقراري ارتباط با مهاجر اول 2- برقراري ارتباط با مهاجر اول که در شرایطی که منافع بیشتر از هزینه ­ها باشد؛ انتخاب دوم انجام می­شود. 

وی ادامه داد: در این پژوهش متغیر اصلی موثر بر شکل­ گیري شبکه مهاجرین، زمان ورود به مقصد است و متغیرهاي کنترلی، مواردی چون درآمد، سن، سطح تحصیلات و محل تولد را در بر می­گیرد. البته از نگاهی دیگر، برقراري ارتباط با افرادی با ویژگی­ هاي متفاوت، می­تواند به عنوان عامل ­کاهش­ دهنده عدم اطمینان و ریسک براي مهاجرین باشد.

نتایج تحقیقات در این پژوهش نشان می دهد که اختلاف زمان ورود بر احتمال برقراري ارتباط بین افرادي که اختلاف زمان ورود آنها کمتر از 5 سال و یا بیشتر از 23 سال است، کمتر می­ شود که این موضوع قابل تأمل است و متغیر مجموع زمان ورود مهاجران اهمیت خود را از دست داده است.

در ادامه این نشست، زهرا میلا علمی (عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران) انجام چنین تحقیقاتی را در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: در موضوعات سیاسی و اجتماعی نحوه ورود افراد به شبکه­ های مختلف و چرایی ماندگاری یا جدا شدن آن­ها از گروه­ ها بسیار مهم است که انجام چنین تحقیقاتی   می ­تواند در تصمیم ­گیری­ های کلان سیاسی و اجتماعی راه گشا باشد که حتی می­توان از این تحقیقات برای چرایی خروج نخبگان از کشور و چگونگی تعاملات و ارتباطات آن­ها با یکدیگر استفاده کرد.

تعاملات افراد در محیط­ کار و میزان و نحوه ارتباطات افراد سازمان­ها در این گروه ­ها نیز موضوع دیگری است که می ­تواند برای پژوهشگران و سیاست گذاران، نکات درخور و مهمی را به همراه داشته باشد که البته این موضوع نیاز به بودجه­ های درخور و مناسب دارد.

سید علی هاشمی کارشناس اقتصادی دیگر این پنل علمی، با اشاره به ضرورت توجه ویژه به تعاملات اقتصادی و اجتماعی افراد در شبکه­ های اجتماعی مجازی اضافه کرد: البته باید در بررسی شبکه ­های اجتماعی به موضوع اقتصاد در آن­ها توجه ویژه شود؛ چرا که این موضوع دست به گریبان جامعه ما در شرایط کنونی است.

در شرایطی که بیشتر مشاغل تعطیل یا نیمه تعطیل شده ­اند، برسی روابط اقتصادی و نحوه تعاملات اقتصادی افراد در گروه­ های مجازی بسیار موثر و کاراست. با این وصف اگر شبکه­ های اجتماعی محور تعاملات افراد جامعه قرار گیرد، زمان و هزینه­ ها بسیار کاهش می ­یابد و برای دولت­ ها و هزینه ­های پیش روی آن­ها نیز بسیار ضروری است.

در ادامه این نشست علمی، افراد حاضر در پنل سوالاتی را با موضوعات و دغدغه­ های مختلف مطرح و گفتگوهایی درباره نحوه تعاملات اجتماعی در گروه ­های واقعی و مجازی انجام شد.

 


١٣:٢٣ - 1399/07/29    /    شماره : ٥٥١٢    /    تعداد نمایش : ١٦٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: